Spørgsmål og svar om Rejseforsikring

Få svar på de mest stillede spørgsmål

Få svar på de mest stillede spørgsmål om rejseforsikring

  • Rejseforsikring

      Dækker I afbestilling af min ferie, hvis min rejsepartner, der har en anden forsikring, må afbestille?

      Ja, hvis afbestillingen skyldes en årsag, som du også ville kunne afbestille på baggrund af i Alka, vil du også kunne afbestille din rejse (hvis du har tilvalgt afbestillingsforsikring). Også selvom din rejsepartner har forsikring ved et andet selskab.

      Må jeg arbejde på min ferie?

      Er du afsted på en privat ferierejse, som du selv betaler, må du bruge højst én enkelt dag på f.eks. at tage til en konference, et møde, messe- eller virksomhedsbesøg, som er arbejdsrelateret. Skal du arbejde mere end den ene dag, eller måske arbejde i større stil, skal du have en erhvervsrejseforsikring.

      Vi dækker aldrig rejsen, hvis den er betalt af din arbejdsgiver eller din egen virksomhed.

      Skal du udføre ulønnet humanitært arbejde i udlandet, kan du også sagtens rejse på Alkas Rejseforsikring. Ulønnet vil sige, at du ikke får betaling for rejsen. Vi betragter ikke betalt kost, logi og transport som løn.

      Hvordan er jeg dækket, hvis min bagage er forsinket eller bliver sendt til et forkert land?
      Hvis din indskrevne bagage er forsinket med mere end 5 timer i forhold til dit ankomsttidspunkt, kan du få dækning for forsinket bagage. Alka erstatter udgifter til nødvendige indkøb (f.eks. toiletsager og lidt tøj) med indtil 1.000 kr. pr. døgn pr. person, indtil du får bagagen igen. Du kan dog højest få 4.000 kr. pr. person på rejsen.
      Kan jeg nøjes med at tegne forsikring for Europa?

      Nej, hos Alka har vi én rejseforsikring, og den dækker i hele Verden.

      F.eks. er et land som Tyrkiet ikke en del af EU, og da mange danskere efterhånden rejser dertil, er det vigtigt for os, at de kommer afsted med den rigtige forsikring.
      Det synes vi er enkelt.

      Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg skal rejse mere end 60 dage?

      Hvis du skal rejse mere end de 60 dage, som Alkas rejseforsikring dækker, skal du købe en forlængelse hos et rejseforsikringsselskab. Vi kan desværre ikke tilbyde at udvide forsikringen ud over 60 dage.

      Hvordan kan jeg se om jeg har en Rejseforsikring hos Alka?

      I "Mit Alka" finder du en samlet oversigt over de forsikringer, der er tegnet i dit navn.En Rejseforsikring er et tilvalg til din Indboforsikring, og derfor vil den stå under din Indboforsikring, såfremt du har en Rejseforsikring.

      Ønsker du at se om du har en Rejseforsikring, eller ønsker du at udvide din Indboforsikring til også at omfatte en Rejseforsikring, kan du gøre det på Mit Alka.

      Kan jeg få erstatning, hvis jeg må afbestille min rejse?
      Ja, Afbestillingsforsikringen dækker bl.a. hvis du bliver syg inden rejsen og en læge vurderer, at rejsen kan forværre dit helbred alvorligt eller din tilstand er for dårlig.

      Afbestillingsforsikringen dækker fx også hvis personer i din nærmeste familie pludseligt bliver syge og indlagt på hospitalet. Eller du har haft en stor skade på din bolig lige inden rejsen (fx brand eller indbrudstyveri)
       
      Hvad gør jeg, hvis jeg er blevet syg før rejsen?

      Hvis du har en kronisk lidelselse eller en eksisterende sygdom, som ikke er stabil, eller hvis du bliver syg eller kommer til skade før din ferie, er du som udgangspunkt ikke dækket for dette af din rejseforsikring.

      Vi tilbyder at foretage en medicinsk forhåndsvurdering, for at afgøre om forsikringen kan udvides, så du er dækket fuldt ud på din ferie.

      Vurderingen bliver foretaget af medicinsk uddannet personale hos Falck Global Assistance, som du kan ringe til, fra 2 uger før din ferie starter, på telefon +45 7027 1433.