Om Alka

Privatliv og sikkerhed

Bliv klogere på Alka Forsikring. Læs om Alkas ejerforhold, organisation m.m. på alka.dk.

Din sikkerhed er vigtig for os

Alkas persondatapolitik

Opdateret den 1. april 2019

Alka Forsikring (”vi”) er dataansvarlig for de personoplysninger, som vi behandler.

 

Vores mål med persondatapolitikken er, at du skal føle dig tryg i forhold til, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Du kan her orientere dig om, hvem vi behandler personoplysninger om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvor vi får dem fra, hvem vi deler dem med, og hvor længe vi gemmer dem.

 

Vi har tavshedspligt

Vi har tavshedspligt efter lov om finansiel virksomhed og behandler dine personoplysninger fortroligt. Tavshedspligten gælder også internt mellem medarbejderne i Alka. Vi videregiver ikke dine personoplysninger, medmindre du har givet samtykke, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i lov om finansiel virksomhed og persondatalovgivningen.

Måden, vi behandler personoplysninger på, afhænger af formålet med behandlingen.

I del I kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger om dig, når vi

A Udarbejder tilbud eller tegner forsikring

B Behandler skader

C Udreder mistanke om svindel og i øvrigt administrerer forsikringsaftaler

D Markedsfører produkter overfor dig

E Kommunikerer med dig i andre sammenhænge

 

I del II kan du læse om, hvordan vi beskytter dine personoplysninger, når vi

F Kommunikerer via mail eller vores kundeportal

G Optager telefonsamtaler med dig

H Behandler dine oplysninger digitalt

I Oplever brud på persondatasikkerheden

J Videregiver persondata til andre

K Overfører oplysninger til tredjelande

 

I del III kan du læse om dine persondatarettigheder

L Trække samtykke tilbage

M Andre persondatarettigheder

 

I del IV kan du læse om, hvordan du kan kontakte os og klage

 

I Sådan behandler vi personoplysninger om dig, når vi

A Udarbejder tilbud eller tegner forsikring

Når vi udarbejder et tilbud eller indgår en forsikringsaftale, behandler vi oplysninger om den, som tegner forsikringen (forsikringstager) samt andre personer, der er tilknyttet forsikringen, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:

  • Forsikringstager

  • Forsikrede (typisk ægtefæller/samlevere, børn og forsikrede på kollektive forsikringer som fx arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer)

  • Begunstigede

  • Repræsentanter/kontaktpersoner

  • Ejer/bruger af en forsikret genstand

Kategorier af personoplysninger vi indsamler, bruger og behandler

Vi indsamler og bruger kun de oplysninger, som er nødvendige for at indgå, administrere og opfylde aftalen. De oplysninger, som vi behandler under tilbud og indtegning, afhænger af den konkrete type forsikring.  Vi indhenter ikke helbredsoplysninger i forbindelse med tilbud og indtegning.

Kategorier af personoplysninger kan være:

  • Kontaktoplysninger (fx navn, adresse, mail og telefonnummer)

  • Fødselsdato og evt. cpr-nummer for at kunne identificere dig

  • Betalingsoplysninger

  • Forsikringsoplysninger om dig eller den forsikrede genstand (fx beskæftigelse, registreringsnummer, oplysninger om dine tidligere tilsvarende forsikringer og skader hos andre forsikringsselskaber)

  • Tilknytning til vores samarbejdspartnere og evt. fagforeningsmedlemsskab, hvis du tegner forsikring via en medlemsorganisation, bank, forening, arbejdsgiver eller andre med deraf forbundne rabat og fordele

  • Oplysninger om skyldigt gebyr i DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring).

  • Vores vurdering af dit kundeforhold og din lønsomhed

Vi indhenter dit samtykke til at behandle dit cpr-nummer og evt. fagforeningsmedlemskab.

Indsamling og videregivelse af personoplysninger

Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:

  • Forsikringstager

  • Det Centrale Personregister (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse)

  • Virk.dk (for at opdatere adresse og reklamebeskyttelse på virksomheder)

  • BBR (din ejendom)

  • DMR (Det Digitale Motorregister)

  • Bilstatistik.dk (information om køretøjer)

  • DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring)

  • Andre forsikringsselskaber

  • Samarbejdspartnere, herunder fagforeninger, som giver dig ret til rabat og fordele

  • Samarbejdspartnere og leverandører, som bistår os i administration og opfyldelse af din forsikringsaftale

  • Arbejdsgivere og pensionsselskaber (for tilmelding på kollektive forsikringer)

  • Repræsentanter/kontaktpersoner

I visse tilfælde indhenter vi oplysninger om dine forsikringer fra dine nuværende og tidligere forsikringsselskaber samt udveksler oplysninger med samarbejdspartnere, som giver dig ret til rabat og fordele. Vi indhenter dit samtykke til dette.

Opbevaring

Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.

Vi opbevarer tilbud til private i op til seks måneder, hvis du ikke accepterer tilbuddet. Hvis du tegner en forsikring, baserer vi som udgangspunkt vores opbevaring på forældelseslovens absolutte forældelsesfrister på henholdsvis 10 og 30 år fra policens ophør, for det tilfælde at der bliver anmeldt en skade på et senere tidspunkt. Vi opbevarer også policen, så længe vi har registreret en skade.

B Behandler skader

Når vi behandler skader på private, erhvervsmæssige og kollektive forsikringer, registrerer vi kun oplysninger om personer, der er nødvendige for at behandle skadesagen og opgøre erstatningen, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b (nødvendigt til opfyldelse af en kontrakt), art. 9, stk. 2, litra f (retskrav), og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Kategorier af registrerede i vores systemer kan være:

  • Forsikringstager

  • Forsikrede fx ægtefælle/samlever og børn eller sikrede på kollektive forsikringer

  • Begunstigede

  • Skadelidte

  • Skadevolder

  • Modparter

  • Vidner

  • Samarbejdspartnere og behandlere

  • Repræsentanter/kontaktpersoner

Kategorier af personoplysninger vi indsamler, bruger og behandler

Under skadebehandlingen behandler og registrerer vi alene de oplysninger, som er nødvendige for at vurdere skaden. Det vil afhænge af den konkrete sag.

Kategorier af personoplysninger kan være:

  • Kontaktoplysninger (fx navn, adresse, mail og telefonnummer)

  • Fødselsdato og evt. cpr-nummer for at kunne identificere dig

  • Betalingsoplysninger

  • Ansættelsesforhold

  • Forsikringsoplysninger (om nuværende og tidligere forsikringer i andre forsikringsselskaber om skader, skadetyper, skadeforløb, udbetalte erstatninger, skadedokumentation samt evt. dato og opsigelsesårsag)

  • Oplysninger om den beskadigede genstand (fx alder, købspris og undersøgelsesresultater)

  • Begivenheder indtruffet i forbindelse med skaden (fx analyse, rekonstruktion af et uheld, taksatorrapport og politirapporter)

  • Oplysninger om helbred, sygdom og kontakter til sundhedsvæsenet

  • Løn samt sociale og økonomiske forhold (ved opgørelse af erstatningskrav)

  • Foto, film og telefonoptagelser af skaden

Indsamling og videregivelse af personoplysninger

Vi videregiver kun de fornødne personoplysninger, når det er nødvendigt, for at vi og vores samarbejdspartnere kan behandle din skade, eller hvis vi er retligt forpligtede til det (fx indberetning af løbende erstatningsudbetalinger til SKAT).

Kilder til oplysninger og kategorier af modtagere kan være:

  • Forsikringstager

  • Forsikrede (typisk ægtefæller/samlevere, børn og sikrede på kollektive forsikringer)

  • Begunstigede

  • Skadelidte

  • Skadevolder

  • Vidner og bipersoner

  • Samarbejdspartnere og leverandører, som bistår os i administrationen, behandlingen, vurderingen eller udbedringen af skade (fx taksatorer, værksteder, håndværkere, alarmcentraler og transportører)

  • Behandlere fx læger, speciallæger, tandlæger, psykologer, fysioterapeuter mv.

  • Arbejdsmarkedets Erhvervssikring

  • Offentlige myndigheder som kommuner, SKAT og politi

  • Det Centrale Personregister (for at opdatere adresse)

  • Ankenævn, klageinstanser og domstole

  • Andre forsikringsselskaber (fx ved regres hvor Alka henter sit tilgodehavende på en forsikring i et andet selskab eller hvor andre forsikringsselskaber retter deres krav mod os)

  • Panthavere

  • Leasingselskaber

  • Købere af skadede effekter (fx totalskadede biler og maskiner)

  • Repræsentanter/kontaktpersoner

  • Andre afdelinger i Alka (fx ved udveksling af oplysninger mellem en arbejdsskade-, ansvars- og ulykkesforsikring vedrørende samme skadebegivenhed) 

I personskadesager vil det fremgå af den samtykkeblanket, som du underskriver, hvem vi kan indhente oplysninger fra, og hvem vi kan videregive oplysninger til. Det kan være speciallæger, som skal udarbejde en speciallægeerklæring, nuværende og tidligere bopælskommuner, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og andre specifikt angivne modtagere.

Opbevaring

Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.

Vi opbevarer som udgangspunkt skader efter forældelseslovens absolutte forældelsesfrister på henholdsvis 10 og 30 år fra anmeldelsen, for det tilfælde at en skade genoptages.

C Udreder mistanke om svindel og i øvrigt administrerer forsikringsaftaler

Udreder mistanke om svindel

Vi har en legitim interesse i at kontrollere, at dit krav på erstatning er berettiget, og at vores kunder ikke skal betale højere præmier pga. forsikringssvindel, se databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, litra f (retskrav) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Du kan læse om vores behandling i sager, hvor vi undersøger mistanke om forsikringssvindel på https://tryg.dk/om-tryg/forsikringssvindel. Vi følger brancheorganisationen Forsikring & Pensions kodeks. Udover de oplysninger og kilder, som almindeligvis indgår i vores skadebehandling, indhenter vi i overensstemmelse med retningslinjerne i kodekset også oplysninger fra offentligt tilgængelige åbne profiler på de sociale medier.

Udbetaler bonus

Som forsikringstager i Alka er du automatisk medlem af TryghedsGruppen, som vi videregiver oplysninger til, for at de kan administrere dit medlemskab. Under visse forudsætninger får medlemmer af TryghedsGruppen udbetalt bonus beregnet på baggrund af forsikringsdækninger hos Tryg. Derudover har du som medlem mulighed for at stille op og stemme ved valg i TryghedsGruppens repræsentantskab. Til brug for TryghedsGruppens administration af dit medlemskab videregiver vi dit navn, adresse, policenummer, cpr-nummer/cvr-nummer, kontonummer og bonusbeløb til udbetaling.

Administrerer manglende betaling

Misligholder du dine betalingsforpligtelser overfor Alka, kan vi indberette dig til kreditoplysningsbureauer eller advarselsregistre i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Udarbejder statistik og analyser

Vi anvender dine oplysninger til undersøgelser og analyser med henblik på at forbedre vores produkter, services, tilbud, rådgivning og tekniske løsninger. Vi bruger statistik og analyser, herunder profilering til overvågning af lønsomhed, udarbejdelse af forsikringstariffer samt til beregning af forsikringspræmier, kundeopfølgning, produktanbefalinger, forsikringsmæssige hensættelser, solvens og reassurance. Vores grundlag for eller forpligtelse til dette fremgår bl.a. af regler i den finansielle tilsynslovgivning, herunder lov om finansiel virksomhed, Solvens II-reguleringen samt forordning om krav til produkttilsyn og styring for forsikringsselskaber og forsikringsdistributører samt databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser), når formålet er markedsføring og forebyggelse af svindel.

Profileringen sker ved automatisk at sammenstille personoplysninger om fx din adresse, alder, skadehistorik og andre oplysninger om dit kundeforhold.

Opbevaring

Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. Det betyder, at vi opbevarer oplysninger i den periode, hvor vi kan blive mødt af et krav, er forpligtede efter lovgivningen (fx bogføringsloven og den finansielle tilsynslovgivning) eller har et andet sagligt formål med opbevaringen.

D Markedsfører produkter overfor dig

Via vores markedsføring orienterer vi om nyheder, fordele samt tilbud på forsikringer og skadeforebyggende produkter, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Vi indhenter bl.a. oplysninger fra den offentlige telefonbog og andre offentlige registre, konkurrencer du deltager i, samt samarbejdspartnere, hvor du er medlem/kunde hos eller har anden forbindelse til, som giver dig ret til særlige rabatter og fordele.

Inden vi markedsfører vores forsikringer over for dig, kontrollerer vi, at du ikke har frabedt dig direkte markedsføring hos os eller er tilmeldt Robinsonlisten.

Du kan altid gøre indsigelse mod vores markedsføring ved at kontakte os på 70 11 20 20.

E Kommunikerer med dig i andre sammenhænge

Når du kontakter os med spørgsmål om fx forsikringer, klager, eller hvis du er repræsentant eller kontaktperson for en af vores kunder, leverandører eller samarbejdspartnere, behandler vi dine personoplysninger for at kunne give dig den rette hjælp, rådgivning eller service, se databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Hvis du har deltaget i en tilfredshedsundersøgelse på telefon eller online gemmer vi din besvarelse sammen med dit telefonnummer eller online identifikator (IP-adresse og cookie), se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev fra Alka gemmer vi dine kontaktoplysninger til brug for dette, se databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser).

Opbevaring

Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen, fx så længe vi leverer en ydelse, har brug for at dokumentere vores aftaler efter bogføringsloven eller forældelsesloven, eller vi i øvrigt har et sagligt formål med opbevaringen.

II Sådan beskytter vi dine personoplysninger, når vi

F Kommunikerer via mail eller vores kundeportal

I nogle sammenhænge vil vi kommunikere med dig via vores kundeportal, hvor du vil have adgang til dine oplysninger via NemId. Du kan blive fritaget for at modtage din post i kundeportalen, hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige.

Hvis vi sender dig mails indeholdende cpr-nummer eller følsomme personoplysninger, krypterer vi mailen til dig.

Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere for fortroligheden og anvendelsen af kryptering, når du har modtaget mailen i din mailserver, eller når du sender mails til os, da det vil afhænge af din udbyder.

G Optager telefonsamtaler med dig

For løbende at kunne forbedre vores service kan vi optage vores telefonsamtaler med dig. Vi anvender optagelserne til interne uddannelsesmæssige formål, dokumentation og forbedring af vores kundeservice. Vi opbevarer optagelserne sikkert og gemmer dem som udgangspunkt i 3 måneder, hvorefter optagelsen slettes. Vi kan til analyseformål konvertere samtalen til tekst, som gemmes i maksimalt 12 måneder.

H Behandler oplysninger digitalt

Når du bruger vores hjemmeside, benytter vi cookies. Du kan læse vores cookiepolitik for yderligere oplysninger, herunder hvordan du deaktiverer sporing af cookies på https://www.alka.dk/om-alka/privatliv-og-sikkerhed/cookies

Når du udfylder en kontaktformular, køber en forsikring, indhenter et tilbud eller anmelder en skade online, registrerer vi de oplysninger, som du giver os. Din skadeanmeldelse bliver krypteret. Vi gemmer oplysningerne, så længe de er nødvendige i overensstemmelse med vores almindelige retningslinjer for opbevaring.

På Min Side og Min Virksomhed – dit personlige selvbetjeningsunivers – kan du finde oplysninger om nuværende forsikringer og skader. Læs mere om det at være digital kunde på https://www.alka.dk/mit-alka/endnu-ikke-kunde

Hvis du skriver til os via chatfunktionen på vores hjemmeside, registrerer vi de oplysninger, som du fortæller os, for at kunne besvare din henvendelse. Chatfunktionen er krypteret, og vi sletter samtalen efter tre måneder. Vi gemmer de oplysninger, vi skal bruge, i overensstemmelse med vores almindelige retningslinjer for opbevaring. Vi anbefaler, at du ikke chatter med os om forhold, som involverer behandling af følsomme personoplysninger, men i stedet ringer til os på 70 11 20 20.

Når du benytter vores applikationer (apps), kan du læse nærmere om vores behandling i betingelserne for den respektive applikation, som du bruger.

Facebook

Når du besøger vores Facebook-side, indsamler og behandler Facebook personoplysninger om dig som beskrevet i Facebooks data- og cookiepolitik. Se nærmere herom på følgende links:

https://www.facebook.com/privacy/explanation &

https://www.facebook.com/policies/cookies/.

Oplysningerne indsamles ved, at Facebook placerer cookies på din computer eller enhed og indsamler oplysninger, der er gemt i disse cookies, når du bruger Facebook-produkterne. Dette sker, når du udfører en aktivitet på vores Facebook-side ved fx at benytte funktionerne ”like” eller ”deling af opslag” eller kommenterer på et opslag fra Alka. Sådanne cookies virker i to år, medmindre du sletter dem.

Facebook benytter oplysningerne til at forbedre sit reklamesystem samt tilpasse markedsføringen på Alkas Facebook-side. Alka modtager løbende statistik vedrørende Facebook-brugere, som har udført en aktivitet på Alkas Facebookside. Vi bruger denne statistik til at tilpasse vores markedsføring forskellige målgrupper. Facebook og Alka har dermed et fælles formål med dataindsamlingen. 

Idet både Facebook og Alka har et formål med dataindsamlingen, er vi og Facebook fælles dataansvarlige. Du kan dermed til enhver tid udøve dine rettigheder i henhold til persondatareglerne, både over for Alka og over for Facebook.

Vi gør i øvrigt opmærksom på, at hvis du skriver til os via Facebook, kan vi ikke kryptere, beskytte, rette eller slette dine oplysninger. Vi anbefaler derfor, at du i stedet ringer til os på 70 12 14 1670 11 20 20.

I Oplever brud på persondatasikkerheden

Vi er ansvarlige for at anmelde databrud til Datatilsynet, som sker hos os og vores databehandlere. Vores databehandlere arbejder under vores instruks og er underlagt vores krav vedr. organisatoriske, tekniske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

Hvis vi oplever et brud på persondatasikkerheden, er vi efter persondatalovgivningen forpligtet til at anmelde bruddet til Datatilsynet indenfor 72 timer.

Hvis bruddet på persondatasikkerheden sandsynligvis indebærer en høj risiko for fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, er vi også forpligtede til at informere dig direkte. Det vil vi gøre via telefon, mail, sms, på vores hjemmeside eller via pressen, afhængigt af de kontaktoplysninger som vi har om de berørte i situationen og alvoren af databruddet.

Skulle du opleve fejlagtigt at modtage et brev eller en mail stilet til en af vores kunder, kan du anmelde det per mail til tryg.sd@tryg.dk.

J Videregiver persondata til andre

Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre, medmindre du har givet samtykke, eller vi har et andet lovligt grundlag for videregivelsen i lov om finansiel virksomhed og persondatalovgivningen.

Vi videregiver kun fornødne personoplysninger, når det er nødvendigt for fx at opfylde og administrere din forsikringsaftale, behandle din skade, eller hvis du ønsker at anvende dit tilhørsforhold hos en samarbejdspartner til at opnå rabat og andre fordele.

Vores samarbejdspartnere kan agere som vores forlængede arm og arbejde under vores instruks (databehandlere), eller de kan agere som selvstændige dataansvarlige lige som os.

Vi bruger databehandlere til bl.a. udvikling, hosting, support og drift. Når vi indgår en aftale med en databehandler om at behandle dine personoplysninger på vores vegne, lægger vi vægt på, at databehandleren også er i stand til at behandle dine personoplysninger på en sikker måde og i overensstemmelse med lovgivningen. Vi udfører derfor en risikovurdering af vores databehandler, inden vi indgår en aftale og overlader dine personoplysninger til dem.

Når vores samarbejdspartnere er selvstændige dataansvarlige lige som os, vil de også skulle håndtere dine evt. ønsker om at udnytte dine persondatarettigheder (se nedenfor).

K Overfører oplysninger til tredjelande

Vi anvender databehandlere og underdatabehandlere udenfor EU/EØS i forbindelse med IT-teknisk udvikling, hosting samt support og drift. Derudover kan der forekomme konkrete enkelttilfælde, hvor vi overfører oplysninger til lande udenfor EU/EØS, fx når vi behandler din skade.

Når vi bruger databehandlere udenfor EU/EØS, anvender vi Kommissionens standardkontrakter, se databeskyttelsesforordningens art. 46, stk. 2, litra c.

III Dine persondatarettigheder

L Trække samtykke tilbage

Når du giver os dit samtykke, kan det ske mundtligt og skriftligt.

Når behandlingen af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage. Det betyder, at vi fremadrettet stopper med at bruge dit samtykke som behandlingsgrundlag. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, som vi har foretaget, før du trak dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning gælder endvidere kun de oplysninger, vi har behandlet på grundlag af samtykket men ikke oplysninger, som vi behandler på et andet juridisk grundlag fx databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra b (nødvendig til opfyldelse af en kontrakt)

Du kan trække dit samtykke tilbage ved at ringe til os på 70 11 20 20 eller rette henvendelse til den afdeling hos os, der har indhentet dit samtykke.

M Andre persondatarettigheder

Når vi behandler dine personoplysninger, har du en række rettigheder.

Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig.

Du har ret til berigtigelse, dvs. få urigtige personoplysninger om dig selv rettet eller dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige eller ajourførte. Du kan altid selv ændre i dine stamoplysninger på Mit Alka på Alka.dk.

Du har ret til sletning, hvilket betyder, at du i visse tilfælde har ret til at få slettet personoplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Du har ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Det betyder, at du i visse tilfælde har ret til, at vi fremover kun behandler oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Du har i visse tilfælde ret til indsigelse. Det betyder, at du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan altid gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Du har krav på menneskelig indblanding ved automatiske afgørelser. Det er tilfældet,hvis du har fået et tilbud eller tegnet en forsikring via Alka.dk, eller hvis du anmelder en skade digitalt, hvor vores pris og erstatningsfastsættelse beror på en automatisk afgørelse. Du har ret til at tale med os, hvis du ønsker en forklaring på afgørelsen eller vil bestride den.

Du har ret til dataportabilitet, hvilket betyder, at du i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format må modtage de personoplysninger, som du selv har givet os, og få dem overført til et andet forsikringsselskab.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes

rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

 

IV Sådan kan du kontakte os eller klage

Alka Forsikring

Klausdalsbrovej 601

2750 Ballerup

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan vi behandler dine personoplysninger, eller du ønsker at udnytte dine persondatarettigheder, kan du altid kontakte os på www.alka.dk eller ringe på vores hovednummer 70 12 14 16, hvor du bliver viderestillet til den afdeling, som dit spørgsmål berører.

Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du sende en mail til kvalitet@tryg.dk. Du kan også skrive til vores databeskyttelsesrådgiver på dpo@alka.dk.

 

Det er Datatilsynet, som fører tilsyn med, at reglerne i persondatalovgivningen overholdes i Danmark. Du kan klage til Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K, www.datatilsynet.dk. Vi håber, at du retter henvendelse til os først, så vi kan hjælpe dig, vurdere din klage og opklare og rette op på eventuelle misforståelser.  

E-mærket

Alka er godkendt og kontrolleret af e-mærket, så du er sikret, når du handler på alka.dk.

Læs om e-mærket

Cookies

Læs mere om Alkas cookie politik.
 
Alkas cookie politik

Personoplysninger

Læs om Alkas retningslinjer for behandling af personlige oplysninger

Personoplysninger

Fortrydelsesret

Læs om dine rettigheder, når du køber forsikringer.

Alkas fortrydelsesret

Om Alkas organisation

Bliv klogere på Alkas ejerforhold og organisation

Ejerforhold og organisation

Finanstilsynet

Finanstilsynet fører tilsyn med danske forsikringsselskaber, herunder Alka Forsikring

Læs om tilsynet