Hus og Indbo

Skader på dit hus og indbo - begræns skaden med det samme

Når uheldet er ude

Vi har samlet en række gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du får en skade på dit indbo eller hus.
    • Det første du skal gøre, er at anmelde indbruddet til politiet.

    • Få dig et overblik over, hvad tyven har stjålet. Har du kvitteringer på noget af det, så find dem gerne frem.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16,  så vil vi guide dig igennem, samt aftale det videre forløb.
    • Hvis der er ødelagte døre eller vinduer, som skal afdækkes så ring til os. Er det uden for vores normale åbningstid (8.00-17.00), vil vores skadesservicefirma sidde klar til at hjælpe dig på telefonnummer 70 12 14 16.

    • Det første du skal gøre, er at anmelde tyveriet til politiet.
    • Du kan altid anmelde skaden online. Du modtager en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer efterfølgende til dig.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16, så vil vi guide dig og tage hånd om det videre forløb sammen med dig.

    • Forsøg at begrænse skaden mest muligt, og få indbo som står i vand flyttet til et tørt sted.

    • Du kan altid anmelde skaden online. Du modtager en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer efterfølgende til dig.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16, så vil vi guide dig og tage hånd om det videre forløb sammen med dig.

    • Forsøg at begrænse skaden mest muligt. Hvis vandet fosser ud, så sørg for at stoppe det ved at lukke for vandtilførslen til huset 

    • Du kan altid anmelde skaden online. Du modtager en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi kontakter dig efterfølgende telefonisk.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16, så vil vi guide dig og tage hånd om det videre forløb. Vi samarbejder med en række dygtige håndværkere, som du kan vælge at bruge, men du kan også selv tage fat i en håndværker. 

    • Hvis din skade ikke kræver akut afdækning, så anmeld skaden online. Når du anmelder din glasskade online, vil vi i de fleste tilfælde behandle din skade med det samme, samt informere dig om det videre forløb.
    • Hvis du har brug for afdækning i forbindelse med din glasskade, så ring til os hurtigst muligt på telefonnummer 70121416. Er det udenfor vores normale åbningstid, vil det skadeservicefirma, vi samarbejder med sidde klar til at hjælpe dig.
  • Du kan komme ud for, at andre kræver erstatning af dig.

    Det kan f.eks. skyldes, at de er faldet på dit fortov, en tagsten fra dit hus er faldet ned i naboens bil eller at du har ødelagt noget under besøg hos andre - eller måske har dine børn ødelagt noget hos andre.

    Når du kontakter os, så husk:

    • Oplysninger om hvem der kræver erstatning
    • Oplysninger om årsagen til at de kræver erstatning
    • Hvis du ved det, så gerne et overslag på hvor meget de kræver i erstatning. 
  • Da retssager er et komplekst område, så er det i de fleste tilfælde en god idé først at kontakte en advokat eller advokatvagten, så du kan få vejledning om, hvordan du skal forholde dig.

    Din forsikring kan hjælpe med udgifter til omkostninger ved visse retssager, der drejer sig om private forhold.
    Der er nogle sager, som generelt ikke omfattes. Det gælder f.eks. sager i forbindelse med dit erhverv, skattesager, inkasso- eller straffesager mod dig.


    Hvis du - eller din advokat - vurderer, at sagen skal anmeldes til din forsikring, så skal du selvfølgelig bare ringe til os på 
    70 12 14 16 alle hverdage fra 8.00-17.00

  • Har du været så uheldig at få ødelagt dine briller, så vil du i langt de fleste tilfælde få det dækket af din Indboforsikring. 

    Du kan altid anmelde skaden online, så kontakter vi dig efterfølgende.

  • Hvis der er sket en skade på dine ting/dit hus, som medfører, at du ikke kan bo i din bolig, dækker Alka udgifter til genhusning.

    Det kan eks. være:
    • udgifter til leje af erstatningsbolig
    • ophold på hotel eller midlertidig bolig, indtil erstatningsbolig er fundet
    • dyrepension, hvis det ikke er muligt at have dine husdyr i erstatningsboligen

    Har du brug for genhusning, så kontakt os på 70 12 14 16


  • Spørgsmål og svar

    Behandling af skade

      Hvor hurtigt behandler I min skade?
      I langt de fleste tilfælde behandler vi skaden færdig med det samme eller inden for ganske få dage.

      I de tilfælde, hvor vi ikke kan udbetale erstatning med det samme, aftaler vi det videre forløb med dig med det samme.
       
      Hvordan får jeg repareret skader på mit hus?

      Foretrækker du selv at kontakte og vælge en håndværker, så kan du naturligvis det.

      Du kan også vælge at benytte muligheden for at bruge en af de håndværkere, som vi samarbejder med. Ring til os på 70 12 14 16, så kan vi hjælpe dig videre.

      Uanset om du selv finder en håndværker eller vi gør det, så vent med at sætte gang i reparationen, inden du har snakket med os.

      Har du været nødt til at have en håndværker ude for at hjælpe med nødvendige reparationer, som kan forebygge yderligere skader, så husk at gemme kvitteringerne på de udgifter, du har haft.

       

    Udbetaling ved skade

      Hvordan får jeg udbetalt min erstatning?

      Når vi udbetaler erstatning til dig, vil det være til din Nemkonto.

    Selvrisiko

      Hvordan skal jeg betale min selvrisiko?

      Din selvrisiko vil automatisk blive opkrævet eller fratrukket i erstatningen.

      Hvad er min selvrisiko?
      Din selvrisiko står på din police, som du finder ved at logge ind på Mit Alka.