Bil

Skader på din bil - få hurtig hjælp til at komme videre

Når uheldet er ude

Bilen er svær at undvære, så når skaden er sket, er det rart med hurtig hjælp. Vi har samlet en række gode råd til, hvad du kan gøre og hvem du skal henvende dig til.

  • Stenslag

    • Har du fået et stenslag anbefaler vi, at du sætter et stykke tape på stenslaget. Det beskytter mod snavs og giver den bedste reparation.

    • Hvis du har en friskade dækning, vil du ikke blive opkrævet selvrisiko, hvis dit stenslag kan repareres. På Mit Alka kan du se din selvrisiko og om, du har friskade på din forsikring.

    • Du behøver ikke anmelde stenslaget. Du kan bare booke tid hos vores samarbejdspartner Carglass. Du kan naturligvis også benytte en anden reparatør, hvis du ønsker det.
    Udskiftning af ruden
    • Hvis du har friskade på din forsikring, så koster en udskiftning af ruden kun halv selvrisiko. På Mit Alka kan du se din selvrisiko og om, du har friskade på din forsikring.

    • Du behøver ikke anmelde skaden til os. Du kan bare booke en tid hos Carglass. Du kan naturligvis også benytte en anden reparatør, hvis du ønsker det.
  • I Danmark

    • Har du Alka Vejhjælp og har du brug for assistance, så kan du tilkalde vejhjælp her eller ringe til Alkas vejhælp på 72 60 00 61.

    • Når du ringer, skal du blot oplyse bilens registreringsnummer, så kan vi hjælpe dig godt videre.

    I udlandet

    • Har du brug for "Alka Vejhjælp Europa" (redningsforsikring i udlandet), skal du ringe til 
      Alka Vejhjælp på +45 72 60 00 61

    • For at få assistance af "Alka Vejhjælp Europa" (redningsforsikring i udlandet), skal din bil være kaskoforsikret i Alka. 
    • Er der tale om et uheld, hvor der er personskader, så kontakt politiet.

    • Er der en modpart, så sørg for at få følgende oplysninger:
      • Navn og telefonnummer
      • Bilens registreringsnummer og nationalitet
      • Navn på forsikringsselskab, hvor modparten er forsikret
    • Tag evt. billeder af skader på bilen/bilerne. Er der uvildige vidner, så kan det være en god idé at få kontaktinformation på dem, såfremt der opstår tvivl/uenighed omkring uheldet.
    • Du kan altid anmelde online. Når du anmelder online, modtager du en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer til dig efterfølgende.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16 og anmelde skaden/uheldet.
    • Har du haft indbrud i din bil, så skal du først danne dig et overblik over, hvad der er blevet stjålet. 

    • Dernæst skal du anmelde det til politiet. 
    • Du kan altid anmelde online. Når du anmelder online, modtager du en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer til dig efterfølgende.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16 og anmelde tyveriet.  

    • Start med at danne dig et overblik over skaden.

    • Du kan altid anmelde skaden online. Når du anmelder online, modtager du en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer til dig efterfølgende.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16 og anmelde skaden/uheldet 
    • Det første du skal gøre, er at anmelde hærværket til politiet.
      Du kan politianmelde her.

    • Måske kan politiet også oplyse dig, om der har været flere, som har været udsat for hærværk, så der er tale om såkaldt seriehærværk.

    • Du kan altid anmelde skaden online. Når du anmelder online,  modtager du en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer til dig efterfølgende.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16 og anmelde det.
    • Det første du skal gøre, hvis din bil er blevet stjålet, er at anmelde det til politiet.

    • Du kan også altid anmelde online. Når du anmelder online, modtager du en kvitteringsmail på din anmeldelse, og vi ringer til dig efterfølgende.
    • Du har også mulighed for at ringe til os på 70 12 14 16 og anmelde det.
  • Spørgsmål og svar

    Behandling af skade

      Hvilket værksted kan jeg bruge?

      Når du skal have repareret en skade på din bil, kan du vælge at benytte et af vores fordelsværksteder.

      Du kan naturligvis også bruge et værksted, som du selv vælger.

      Hvordan får jeg en lånebil ved skade?

      Når du har fået en kaskoskade, kan vi tilbyde dig en lånebil, hvis du vælger at få repareret din bil på et af Alkas fordelsværksteder.

      Du kan bestille et fordelsværksted ved at ringe til os på telefon 70 12 14 16, fange os på chatten eller via vores selvbetjening på Mit alka.

       

      Hvad hvis der sker noget med min bil i udlandet?

      Har du brug for vejhjælp i udlandet, skal du ringe til Alka Vejhjælp Europa på +45 72 60 00 61.

      For at få assistance af Alka Vejhjælp Europa skal din bil være kaskoforsikret. Log ind på Mit Alka, og se om du har en kaskoforsikring.

      Hvad hvis jeg er involveret i uheld med udenlandsk modpart?

      Hvis du har været ude for et færdselsuheld i udlandet eller i Danmark, er det vigtigt at få en række oplysninger om modparten - bl.a.:

      • Navn på modpart
      • Oplysninger om bilen
      • Oplysninger om uheldsstedet

      Læs mere om de vigtige oplysninger i uheld med modpart her

    Selvrisiko

      Hvad er min selvrisiko?
      Din selvrisiko står på din police, som du finder ved at logge ind på Mit Alka.
      Hvordan betaler jeg min selvrisiko?
      Vi sender dig en giroopkrævning. Hvis der er tale om en totalskade på din bil, så vil vi typisk modregne selvrisiko i det beløb, som taksator har værdisat din bil til.

    Udbetaling ved skade

      Hvordan får jeg udbetaling af min erstatning?
      Når vi udbetaler erstatning for din bil, vil det være til din NemKonto. Er din bil totalskadet, og du har pant i bilen, så betaler vi restgælden til panthaver.